Pohár Vltavy – závod i víkend, který se opravdu vydařil

Na Orlík si jezdíme zaplachtit už bezmála pátý rok. Na pár dní, zpravila na prodloužený víkend. Těší nás to. Je to pro nás zejména obrovský relax. Vstoupíte na palubu a jste rázem v jiném světě. Nikam se nespěchá, nemáte žádný zvláštní cíl. Když bude foukat, dojedete dál, když ne, pojedete pomalu a budete se dívat, jak je na Orlíku krásně. Zažili jsme snad už všechny varianty. Horké srpnové dny s bezvětřím, ale se skvělým koupáním. Letní bouřku ukotveni u břehu, ale s romantickým bušením kapek do překryvu kajuty. A konečně i ty správné dny s mírným a trvalým větrem, kdy jsme dojeli až na Zvíkov.

Tento víkend (4. – 6. 9.) by nejspíš bylo možné označit jako vyvrcholení toho všeho. Užili jsme si skvělé plavby za pro nás zatím největrnějšího počasí. V pátek s trvale zataženou oblohou to foukalo celý den. Druhý den mělo být podle předpovědi lépe, ale večer jsme byli varováni posádkou Orky, že dostali dvě varování před blížící se noční bouří. Takže jsme včas vyhledali chráněnou zátoku a přivázali se hned na tři úvazy. A vyplnilo se. Ačkoliv moc nepršelo, větrné poryvy houpaly celou lodí a uvnitř ní vše harašilo jak ve strašidelném mlýně. Ráno počasí o moc lepší nevypadalo a my přemýšleli, jestli máme vyplout s refovanou plachtou a zda vůbec. Ale vyplout jsme potřebovali, protože jsme se chtěli jet podívat na Pohár Vltavy – závod plachetnic, který se dle plánu měl konat právě v sobotu. A protože jsme dostali informaci, že „jasně, závod se jede, bude to maso“, tak jsme si řekli, že když jedou ostatní, tak my můžeme také. My jsme pochopitelně nezávodili, ale tušili jsme, že vidět to z vody a „tak trochu si to zkusit“ bude určitě stát zato.

Oficiální start byl stanoven na 11 hodin dopoledne, nezbytná byla předchozí registrace závodících. Trasa závodu vedla již klasicky od elektrických drátů u Čerťáku směrem ke hrázi na otočku pod tamním vedením a pak zpět do cíle v místě původního startu. Když jsme v 10:45 křižovali poblíž startu, zdálo se, že závodu se zúčastní snad jen pět lodí. Během čtvrt hodiny se jich tam ale najednou objevilo asi 30. V okamžiku, kdy hlas z tlampače oznámil „start závodu za 1 minutu“, se většina lodí natěsnala na návětrnou stranu u levého břehu a byl div, že nedošlo k žádným kolizím.

A pak se vyjelo. Díky skutečně větrnému počasí to šlo opravdu svižně a rozestupy mezi loděmi se začaly hned po startu výrazně zvětšovat.My jsme vyrazili za skupinou, ale držet se v závěsu se nám pochopitelně nedařilo. V každém případě to však i pro nás bylo vzrušující a inspirující. Stejně jako ostatní jsme se snažili o drsnou jízdu a náš náklon byl i díky neočekávaným poryvům leckdy opravdu značný. Každopádně – takhle jsme ještě nejeli.

Zhruba v polovině cesty k otočce jsme začali potkávat vracející se favority. A díky velké koncentraci plavidel poprvé přišlo také do úvahy praktické použití pravidel o přednosti plavby. Někdy jsme to asi nevyhodnotili dobře. To když na nás z jedné soutěžící lodi volali: “jedu levou stupačku, tak mám přednost, to ti asi nic neřiká co?“ Popravdě v ten moment neříkalo a mimoto jsme zrovna nějak neměli vítr a tak jsme stejně nemohli extra svižně reagovat. Zajímavé bylo, že minimálně při cestě od obrátky zpět mnoho lodí volilo taktiku jízdy těsně u pravého břehu.

Celý závod stál rozhodně zato jak pro závodníky, tak pro nezávodící lodě. Bylo možné si skvěle zajezdit a rozhodně bylo i na do se dívat. Počasí, ač se ráno jevilo hrozivě, závodu rozhodně přálo. V souvislosti s počasí jednu praktickou radu. Zvláště není-li teplota vzduchu příliš vysoká, berte vážně upozornění meteorologů, že „vítr bude pocit chladu zvyšovat“. My jsme na sobě měli oblečené téměř všechno, co jsme měli s sebou. Rovnalo se to prakticky tomu, co nosíme v zimě na běžky.

Několik fakt o závodu

5. ročníku závodu Pohár Vltavy se zúčastnilo 30 lodí, které byly rozděleny do několika tříd:

  • do 6 m délky
  • do 7 m
  • nad 7 metrů
  • závodní plachetnice

Vltava v názvu závodu není název řeky, ale název historické plachetnice z roku 1931, která ještě loňského roku jezdila na Orlíku a nyní je v rekonstrukci.

Umístění na prvních místech:

  1. Segafredo – J. Dvořák
  2. O sails team – J.Ovčička
  3. Abrakadabra – J.Sochor

Je samozřejmé, že závodu se účastnila i loď ze Sport-Eli vedená Radkem Eliášem. Ve své kategorii se umístila na 5 místě.

Další zajímavé články

Pozor na oheň

Škola plachtingu

24-hodinovka

Nepřehlédněte

Fischer HOCHSTEIN L - Pánská lyžařská bunda

9990 Kč
Shop

Reebok ACT CORE LL M GRIP NS - Sportovní taška

799 Kč
Shop

Levi's STANDARD HOODIE L - Dámská mikina

1899 Kč
Shop

Fila VENOM LOW bílá 44 - Pánská volnočasová obuv

2799 Kč
Shop

O'Neill LM CHARGED PUFFER JACKET L - Pánská zimní bunda

4199 Kč
Shop

Puma HERITAGE STRIPE BOXER 2P XL - Pánské boxerky

469 Kč
Shop